+ 420 1210, NON-STOP SOS
ilustrace na pozadí

Výstrahy

Šumava

Upozornění - Vítr: silný vítr, nárazy větru nad 20m/s, na hřebenech nad 30 m/s
Vítr: silný vítr, nárazy větru nad 20m/s, na hřebenech nad 30 m/s

Tyčové značení, historie , údržba a obnova.

  Tyčové značení má v českých horách dlouholetou tradici. Poprvé se s ním na mapách setkáváme koncem 17. a začátkem 18. století. V té době bylo vytvořeno jako orientační systém pro obyvatele těžko dostupných částí hor. Trasy, které jsou do dnešních dní tímto způsobem značeny, byly vedeny od prvopočátku v nejpříhodnějších terénních podmínkách a s důrazem na co nejbezpečnější přístup k objektům. V dnešní době jsou tyčované cesty určeny k bezpečnému pohybu v horách pro turisty, kteří je v zimním období navštíví. Význam tyčového značení  je neocenitelný především v období kdy hory pokrývá sněhová pokrývka, která zhoršuje orientaci a naprosto nejdůležitější roli hraje při výskytu mlhy a silného větru doplněného sněžením.

Tyčové značení, historie , údržba a obnova.
Kužel - úložiště tyčí poblíž Vrbatovy boudy

  Údržba tyčového značení tvořeného dřevěnými tyčemi je jedním z úkolů Horské služby. To jak dlouhé, silné a s jakým rozestupem se tyče instalují závisí na terénu, kterým daná značená cesta prochází. Obecně se dá říct, že tyče jsou při osazování zhruba 3-4 metry dlouhé a instalace je s rozestupem 10 – 14 metrů. Při současných cca 160 km značených cest se jedná o zhruba 15 500 tyčí, které zaručují bezpečnost turistů v našich nejvyšších horách.

   Dobrovolní a profesionální členové Horské služby každoročně vyrábějí nové tyče pro obnovu instalace značení. Výroba tyčí probíhá ručně formou pokácení a odvětvení stromů na místech vybraných lesními hospodáři. Kontrola a doplnění tyčového značení je prací profesionálních členů. Každý z těch krkonošských má na starosti cca 8-10 km úsek, který musí být před zimní sezónou ve stoprocentní kondici. Roznošení, nebo rozvoz tyčí na místa instalace a následné pevné usazení tyče, není zcela lehká práce. Zasazení do mnohdy kamenitého povrchu, ke kterému je zapotřebí použít ocelový pajsr ( více než 1 metr dlouhá železná tyč s hrotem a pevným zakončením s hmotností okolo 10 kg ) stojí úsilí a záchranářům zabere část podzimního období. Pro zjednodušení a zrychlení jejich práce, si v průběhu roku, na hřebenech vytvářejí úložiště tyčí (kužely), které mohou návštěvníkům připomínat indiánská Teepee. Tato úložiště však nejsou přístřešky a prosíme návštěvníkyhor, aby je tak neužívali. Především z důvodu bezpečnosti. Konstrukce není stabilní, hrozí možnost pádu.

   Renovace značení probíhá v důsledku poškození povětrnostními vlivy, ale bohužel také lidským faktorem. „Každý ze záchranářů, kteří mají obnovu tyčového značení jako součást pracovní náplně, bohužel zažívá situaci, kdy po zimní sezóně je paradoxně poškození daleko menší než po sezoně letní. Mnohokrát se setkáváme s telefonáty, ve kterých lidé oznamují, že potkali skupinu lidí, kteří tyče vytahují, zahazují, nebo lámou. Tento druh vandalismu je pro nás naprosto nepochopitelný a pravděpodobně souvisí především s neznalostí významu důležitosti takto instalovaného orientačního systému,“ doplnil k situaci Marek Fryš záchranář a mluvčí Horské služby.

               V souvislosti s výše zmíněnými fakty, si dovolujeme všechny návštěvníky našich hor požádat o jistou úctu před významem tyčového značení a prací členů Horské služby. Ten nejlepší způsob, jak ji mohou projevit je to, že nebudou tyčové značení úmyslně poškozovat a ničit.

 Bližší informace: tiskový servis HSČR, Marek Fryš, 602 163 444, [email protected]náčelník Horské služby ČR, René Mašín tel: 602 774 103, [email protected]

 -
Tato cesta byla ještě po zimně plně osazena tyčemi.
 -
 -
 -
 -

Ochrana osobních údajů | Správa cookies | Mapa stránek | Zobrazit klasický web

© Horská služba ČR, o.p.s.
543 51 Špindlerův Mlýn 260, T +420 499 433 230

ID schránky: u4zgr6q

Vyrobil Simopt, s.r.o., 2024

ilustrace na pozadí