Pochopitelně u záchranářů se nejedná o dárky, ale hodilo se to, protože nová a moderní technika přišla do provozu v čase předvánočním.
Horská služba dlouhá léta využívala a využívá těžká terénní vozidla značek Land Rover a Toyota. Tyto vozy jsou spolehlivé, bez moderních vymožeností, ale svým způsobem překonané, a to především z pohledu dodržování ekologických norem. Před kolegy z materiálně technické komise HS vyvstal úkol najít na trhu nová moderní vozidla, která by splňovala přísné normy a zároveň byla svou velikostí a zástavbou vhodná pro záchrannou činnost u HS ČR.
Z výběru vyšly dva vozy, Land Rover Deffender nové generace a INEOS Grenadier. První jmenovaný byl dodán do služby v Peci pod Sněžkou začátkem prosince. Spolupráce s dodavatelem na vybavení a barevném provedení vozu dopadla na výbornou. Záchranáři mají možnost prověřit všechny technické a elektronické vychytávky v provozu. „Umístění veškerého záchranného vybavení včetně certifikovaných úchytů nosítek pro přepravu pacienta projde zkouškou provozem a pokud se osvědčí tak jak předpokládáme, bude Land Rover Deffender jednou z voleb i do budoucna“, okomentoval uvedení do provozu J. Holeček člen komise.
Dalším vozidlem v ostré praxi je již výše zmiňovaný Ineos Grenadier. Tento vůz byl předán těsně před Vánoci šumavským záchranářům. Grenadier má zajímavou historii vzniku a tomu také odpovídá veškerá technika, která je ve vozidle. Otcem Grenadieru je majitel firmy INEOS. Jeho záměr odkoupit vyřazenou linku Land Rover nedopadl, a tak začal stavět terénní vozidlo od základu. A opravdu skvěle. Dnes tato vozidla používá množství záchranářů po celém světě. Interiér vozu vypadá trochu jako kokpit vrtulníku. Všechny ovládací prvky výstražných zařízení má řidič jednoduše v dosahu a zástavbáři tento koncept také milují, protože instalace zástavby a připojení doplňků do elektrických okruhů jsou snadné a rychlé. Motor, převodovka a podvozek spolu skvěle komunikují a záchranář - řidič se může na vše plně spolehnout. Vnitřní rozmístění záchranného materiálu včetně nosítek a dalšího si vzal na Šumavě na starost Petr Pospíšil. „Doufám, že kolegům i mně bude tato koncepce vnitřních úprav vyhovovat. Vychází z letitých zkušeností a pokud ano, tak by se tento model zástavby pravděpodobně použil i pro další vozidla, která by šla do provozu“, dodal Petr Pospíšil.
To, jak se zástavby podařily a jak budou vozidla záchranářům vyhovovat se pravděpodobně dozvíme velmi brzy, protože letošní zima, i když je na začátku, prověřuje záchranáře a techniku naplno.
Závěrem je nutno poděkovat ministerstvu pro mstní rozvoj, které nám poskytuje finanční prostředky na nákup a provoz techniky.