Nahlédnutí pod pokličku Horské služby.
Návštěvníci hor se často setkávají s činností Horské služby. Vidí zásahy na sjezdových tratích, někteří na vlastní kůži zažijí zásah horských záchranářů, ale málokdo ví, že moderní záchrana vyžaduje kromě znalostí také technickou podporu ze světa softwaru.
Z toho důvodu si Vám dovolujeme poodkrýt systém, který propojuje horské a zdravotnické záchranáře, umožňuje rychlou reakci na krizovou situaci, pomáhá záchranářům při organizaci záchranných akcí a především rychle šíří informace přímo záchranářům, kterých se zásah týká.
Software se jmenuje „Záchranný informační systém“ a je složen z webového rozhraní „Kniha služeb“ a mobilní aplikace „Messenger HS“. Obsahově se dá rozdělit do různých oblastí funkcionality, ale to základní dělení je asi ve třech směrech.
- Poskytuje záchranářům možnost pracovat online s informacemi o rozdělení služeb, o dění v jednotlivých oblastech potažmo v okrscích, vytváření zpráv o činnosti a službách toho daného dne. Pochopitelně díky databázím umožňuje zpětné získávání statistických údajů pro vyplňování výkazů práce o službách jednotlivých záchranářů a třeba také statistikách zásahů. Pro zpětnou vazbu je důležitá funkce nahrávání komunikace z radiostanic mezi záchranáři. Jde to jen díky dalšímu propojení tohoto software a to sice s digitální sítí radiostanic, které HS využívá.
- Kniha služeb je jako pracovní nástroj důležitý především pro dispečery oblastí, protože díky němu vidí aktuální polohy všech záchranářů a v případě dohody se ZZS může vidět i pohyb sanitek v té dané oblasti. Zároveň do tohoto systému přicházejí výzvy /požadavky na zásah HS/ přímo z aplikace záchranka, vytvořené dispečerem ZZS, anebo mohou být dispečerem HS výzvy cíleně vytvářeny například pro organizaci pátracích akcí. Propojeni našeho vnitřního softwaru s aplikací záchranka je jedním z největších benefitů pro rychlost zásahu, protože komunikace mezi horskoslužebníky a ZZS je okamžitá, umožňuje rychlou reakci na požadovaný zásah a koordinaci spolupráce obou složek.
- Neméně důležitou součástí tohoto systému je mobilní aplikace Messenger HS, kterou mají záchranáři ve svých telefonech a v podstatě veškeré výše zmíněné funkcionality si u sebe nosí v kapse. Prostřednictvím messengeru jim mohou přijít aktuální informace o dění v oblasti, výzvách a směrování k zásahu. Součástí je pochopitelně mapa, na které je také možné vidět aktuální pohyb záchranných jednotek a umístění zraněných osob, které využili kontaktování Horské služby prostřednictvím aplikace Záchranka. Součástí je také možnost vytvoření tzv. zásahového lístku, který je základní informací o rozsahu poskytnuté pomoci při zásahu, časových údajů, a důležitých podrobností.
„Celý systém softwaru vznikal a dopracovává se postupně v průběhu několika let. Je navázán i na webové stránky, které vidí každý zájemce o činnost Horské služby. Díky tomuto propojení se dají vkládat do webu HS upozornění pro návštěvníky hor, informace o lavinové situaci, ale také například články a zajímavosti ze života horskoslužebníků. Soužití člověka a počítače je vždy problematické, protože každý software je dobrým pomocníkem, ale pokud je složitý, je i zlým pánem, protože jeho ovládání zabere mnoho času. No, a z tohoto důvodu je třeba celý systém neustále dolaďovat, aby se záchranáři mohli věnovat záchraně a netrávili čas zdlouhavou prací na počítačích, dodává k celé problematice jeden z lidí, kteří stáli u zrodu celého projektu J.Brožek záchranář z krkonošského Benecka.