LAVINOVÝ BATOH
Co je lavinový batoh?
Na rozdíl od běžných batohů obsahuje lavinový batoh systém, který výrazně zvyšuje šanci na přežití v lavině. Statistiky uvádějí zhruba 95% přeživších, kteří byli strženi lavinou a aktivovali záchranný systém lavinového batohu. Je ovšem třeba brát v úvahu i statistickou chybu. Tedy že ne všichni, které lavina zasáhne tuto událost zdokumentují.
Lavinový batoh je ale vždy potřeba dovybavit i "tradiční" lavinovou výbavou. Tedy lavinovým vyhledavačem, sondou a lopatou!!! Pokud totiž pod lavinou skončí tvůj kamarád a ty dokážeš s touto výbavou účinně pracovat, výrazně tím zvýšíš možnost a rychlost jeho záchrany.
HISTORIE LAVINOVÝCH BATOHŮ
Koho a kdy napadlo něco takového, jako je princip lavinového batohu? V 70. letech 20. století lesmistr pan Aschauer položil základ patentu lavinového batohu. Jedním z jeho koníčků byl totiž lov zvěře a jednou v zimě nesl z hor na batohu zastřeleného kamzíka. Při sestupu utrhl ve strmém terénu několik menších lavin, ale ani v jednom případě nebyl zcela zasypán. Napadlo ho tedy, že se tak děje díky přidanému objemu jeho těla v podobě zvířete. Následovaly tedy pokusy s přivázanými velkými kanystry a balóny. Což vyvrcholilo roce 1980, kdy si nechal ustanovit patent na svůj nápad. Po té začal spolupracovat s bavorským Bergwachtem a v roce 1985 představil spolu s ním první funkční lavinový batoh ABS.
- roce 2006 vzniká švýcarská firma SNOWPULSE
- v roce 2011 švýcarská firma MAMMUT sports group AG kupuje společnost Snowpulse. SNOWPULSE používá v současné době dva systémy PAS - Protection Airbag systém a RAS - Removable Airbag Systém RAS.
- v roce 2014 představila firma PIEPS nový lavinový batoh Jetforce a firma SCOTT představil nový systém Alpride
PRINCIP LAVINOVÝCH BATOHU
Lavinový batoh nepracuje na principu Archimedova zákona (tedy nadnášení lehčích těles v hustší kapalině), což by se zdálo na první pohled jasné, ale na principu inverzní odlučnosti v proudnici granulátů. Napsané to vypadá nepochopitelně, ale vtip je v tom, že větší částice zůstávají v proudící hmotě na povrchu a menší klesají ke dnu. Příkladně představte si misku ořechů různých velikostí, se kterou dostatečně zatřesete. Větší ořechy tak zůstanou na povrchu obsahu misky a menší klesnou ke dnu. Lavinový batoh tak tímto způsobem zvyšuje šanci zůstat na povrchu tekoucí laviny.
Z JAKÝCH ČÁSTÍ SE SKLÁDÁ LAVINOVÝ BATOH (ABS):
- vzduchový vak
- tlaková láhev
- hlava s narážecím trnem
- přihrádky na vaky
- plnící a vypouštěcí ventil
- kapsa na aktivační táhlo
- aktivační táhlo
- ramenní popruhy s kovovými přezkami
- popruh vedoucí rozkrokem
- kovová spona bederního pasu
Jak vypadá použití lavinového batohu:
Lavina Chopok 10.2.2014 from Jakub Perdik on Vimeo.
Jednotlivé systémy lavinových batohů a jejich výrobci:
ABS
+ Na zádovou jednotku se dají připnout různě velké batohy
+ 2 vzduchové vaky na každé straně jeden, v případě poškození jednoho ještě může pomoci druhý.
+ Možnost umístění táhla aktivace vzduchového vaku uživatelem na levou, nebo pravou stranu
+ Možnost dálkového odjištění systému
- Sytém není odnímatelný
- Airbagy zezadu na batohu
- Kartuš s plynem nelze plnit, nutná výměna zapalovače a kartuše v odborném obchodě
- Nelze cestovat letadlem do USA
Systém ABS používají batohy: BERGANS,DAKINE,DEUTER,HAGFLÖS,ORTOVOX, SALEWA,THE NORTH FACE, VAUDE
ORTOVOX jako jediný používá odnímatelný systém ABS M.A.S.S. (MODULAR AIRBAG SAFETY SYSTÉM)
aktivované airbagy | detail systému | detail odnímatelného systému |
MAMMUT SNOWPULSE RAS (REMOVABLE AIRBAG SYSTÉM)
+ Odnímatelný RAS systém je kompaktní se všemi batohy od všech výrobců podporujících tento systém
+ Nízká hmotnost (RAS 850G)
+ AL kartuš na vzduch lze plnit kompresorem má vlastní tlakoměr (na trhu jsou však i jednorázové kartuše vyměnitelné v odborném obchodě)
- Samostatná malá klička k natahování narážecího trnu, lze ji snadno ztratit
- Nelze cestovat letadlem do USA
POZOR: Removable Airbag Systém nelze připevnit na batoh se systémem Protection Airbag Systém.
Systém RAS používají batohy: MAMMUT, SCOTT, OAKLEY, FERRINO JONES
aktivovaný airbag | detail systému |
MAMMUT SNOWPULSE PAS (PROTECTION AIRBAG SYSTEM)
+ Odnímatelný PAS a kompaktní se všemi batohy PAS (MAMMUT)
+ Tvar Airbagu chrání důležitá místa, jako je krk, hlava a hrudní oblast před mechanickým poraněním a udržuje hlavu a horní část těla stále nad povrchem laviny, aby nedošlo k zasypání.
+ Nízká hmotnost (RAS 870G)
+ AL kartuš na vzduch lze plnit kompresorem má vlastní tlakoměr (na trhu jsou však i jednorázové kartuše vyměnitelné v odborném obchodě)
- Samostatná malá klička k natahování narážecího trnu, lze ji snadno ztratit
- Pokud je batoh lehký, nesedí dobře na ramenou
- Aktivovaný airbag brání ve výhledu do stran
- Nelze cestovat letadlem do USA
POZOR: Protection Airbag Systém nelze připevnit na batoh se systémem R.A.S. (Removable Airbag Systém).
aktivovaný airbag | detail systému |
PIEPS JET FORCE
Na rozdíl od ostatních systémů používá k nafouknutí airbagu el. Ventilátor poháněný Lithiovou dobíjecí baterií.
+ Objem vaku 200l
+ Opakované použití 4x a více (v závislosti na teplotě)
+ Automatické vyfouknutí po 3min.
+ Bez omezení pro leteckou přepravu
- Větší váha
- Vyšší cena
Systém JETFORCE používají batohy: PIEPS, BLACK DIAMOND.
aktivovaný airbag | detail systému |
SCOTT ALPRIDE
Alpride shodný systém jako u záchranných vest používaných na lodích či v letadlech.
+ Odnímatelný systém umístěný v dolní časti batohu
+ 2 malé patrony odpovídající standardům mezinárodní letecké dopravy
+ Nízká hmotnost 1200g včetně patron
- Patrony nelze doplnit, vyměnit, lze pouze koupit nový pár (1.000,-kč)
aktivovaný airbag | detail systému |